מאמר בנושא סטודנטים ושימוש בריטלין

ריטלין הוא השם המסחרי של תרופה מסוג מתילפנידאט (cohen et al. 2015). תרופה זו היא תרופה הממריצה את מערכת העצבים המרכזית ומשמשת בעיקר לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. עד לאחרונה, זו תרופה שניתנה בעיקר לילדים אך בשנים האחרונות נראית עליה במודעות להפרעות קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות אצל מבוגרים, וישנה עלייה מובהקת באבחון, מה שמוביל לשיעור גבוה יותר של טיפול בריטלין. בישראל, המספר של תרופות מסוג מתילפנידאט אשר נרשמו למטופלים מעל גיל 18, עלה ביותר מפי 4 בין השנים 2008 ל-2012.

בנוסף לכך, הסביבה האקדמית הינה סביבה המעודדת למידה ודורשת מהסטודנטים רמה גבוהה של עבודה והתמסרות (Finger et al. 2013). תחת נסיבות אלה, סטודנטים בריאים משתמשים בתרופות ממריצות המאפשרות להם ללמוד שעות רבות יותר ולמקסם את יכולותיהם האקדמיות. משתמשים בתרופות כדי להעלות את רמת האנרגיה והריכוז ולהפחית את הצורך במנוחה. השימוש הרווח ביותר הוא בתרופות מסוג מתילפנידאט. להשפעות של תרופות אלה יש יתרון פוטנציאלי בתקופות לחוצות כגון תקופות מבחנים (Burgard et al. 2013). ניתן להשיג תרופות מסוג זה בקלות יחסית בקרב סטודנטים. אופציה אחת היא לקבל את התרופה מחברים המקבלים אותה במרשם, ואופציה נוספת היא לזייף סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז על מנת לקבל מרשם לתרופה.  

עם זאת, האפקט של השימוש בתרופות מסוג מתילפנידאט על אנשים בריאים עדיין אינו ברור, ואין הוכחות לכך שהוא מביא לשיפור התפקודים הקוגניטיביים (cohen et al. 2015). נטילת התרופה ללא מרשם ובצורה לא מבוקרת אף יכולה לגרום לתופעות לוואי מסוכנות ויש בה סיכון של שימוש לרעה (Moore et al. 2014). תופעות הלוואי עלולות לכלול עלייה בקצב הלב, בלחץ הדם ובנשימה, ועם הזמן גם לשינויים מזיקים בתפקוד הלב. בנוסף, כשלא ניגשים לרופא לקבלת מרשם, ישנה גם ירידה במודעות לסיכונים פוטנציאליים ועלייה בסיכוי לבעיות נוספות המקושרות עם שימוש בלתי הולם, כגון שימוש מוגבר באלכוהול או שילוב עם תרופות אחרות העלול לגרום לרעילות.

במחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, השתתפו 229 סטודנטים לרפואה הנשאלו על שימוש בריטלין ועל סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז (cohen et al. 2015). 9.6% מהסטודנטים היו מאובחנים בעבר עם הפרעות קשב וריכוז, אך 17% דיווחו על שימוש בריטלין במהלך חייהם, 13.5% מתוכם השתמשו בשנה האחרונה. רק 51.3% מתוך אלה שנטלו ריטלין, נטלו אותו עם מרשם רופא.

כשנבדקו סיבות לכך שסטודנטים משתמשים בתרופות אלה, התשובות החלו מעלייה  של הזמן בו הם נשארים ערים ומרוכזים ועד לירידה במשקל, הגברה של הביצועים הקוגניטיביים ושיפור הישגים אקדמיים ומקצועיים (Finger et al. 2013). במחקר שנערך נמצא כי המניעים העיקריים הינם שיפור הריכוז (65.2%), עזרה בלימוד (59.8%), ועלייה בערות (47.5%).

במחקר שבו נבדקו דפוסי נטילת ריטלין ואדרל (תרופה מקבילה לריטלין) בתקופות שונות במהלך הסמסטר, נמצא כי אחוז השימוש באדרל ללא מרשם עלה פי 4 מהשבוע הראשון של הסמסטר ועד לבחינות אמצע הסמסטר ((Moore et al. 2014). בבחינות סוף הסמסטר השימוש היה גבוה פי 3 מאשר בשבוע הראשון ללימודים. התוצאות שנראו בשימוש בריטלין ללא מרשם היו דומות.

 לסיכום, סטודנטים רבים משתמשים בריטלין ומקבילותיה, גם אם אינם נזקקים לכך מבחינה רפואית, במיוחד בתקופת הבחינות, שבה הם חווים את הלחץ הרב ביותר. הסטודנטים חווים שהשימוש בתרופות אלה עוזר להם להתרכז ולהישאר ערניים לטווח זמן ארוך יותר, גם אם אין הוכחות לכך שהתרופה עוזרת למי שאינו מאובחן בהפרעות קשב וריכוז, ואף נראה כי עלולה לגרום לנזק בשימוש בלתי מבוקר.

ביבליוגרפיה

Burgard D., Fuller R., Becker B., Ferrell R. & Dinglasan- Panlilio M.J. (2013). Potential trends in Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) drug use on a college campus: Wastewater analysis of amphetamine and ritalinic acid. Science of total environment, 450-451: (242-249).

Cohen Y.G, segev R.W., Shlafman N., Novack V & Ifergane G. (2015). Methylphenidate use among medical students at Ben-Gurion University of the Negev. Journal of neurosciences in rural practice, 6(3), 320-325.

 

Finger G., Rodrigues da silva E. & Falavigna A. (2013). Use of methylphenidate among medical students: a systematic review. Revista da associacao medica brazileira, 59 (3): 285-289.

Moore D.R., Burgard D.A., Larson R.G. & Ferm M. (2014). Psychostimulant use among college students during periods of high and low stress: An interdisciplinary approach utilizing both self-report and unobtrusive chemical sample data. Addictive behaviors, 39: 987-993.

 

 

 

 

יצירת קשר מהיר

03-6555754
מלאו את הפרטים הנדרשים ושלחו אלינו
הודעתך נשלחה בהצלחה